Waar blijven de hogeschool docenten?

Het bruist in onderwijsland. Het mag weer over onderwijsvernieuwing gaan. Het platform onderwijs2032 denkt na over het onderwijs van de toekomst. Claire Boonstra is actief met haar Operation Education en maakte de onderwijsfilm “Wat is het doel van onderwijs?” Jelmer Evers en René Kneyber publiceren boeken met bijdragen van onderwijsdenkers onder de titel “Het Alternatief” (inmiddels twee delen) en “Flip the System”. De onderwijscoöperatie organiseert een jaarlijkse verkiezing van leraar van het jaar en werkt mee aan de totstandkoming van een lerarenregister.

Veel van de zuurstof en inspiratie in het debat komt van leraren, die hun stem in het nadenken over onderwijs opeisen en zeggenschap willen over de kwaliteit van het onderwijs. Veel van de aandacht en vernieuwingsdrang richt zich logischerwijs op basis en voortgezet onderwijs. Ook de universiteit heeft met Science in Transition een beweging die meer zeggenschap voor professionals opeist vanuit de kritiek op de huidige manieren van denken over hoger onderwijs en op de gang van zaken op de universiteiten.

Opvallende afwezigen in dit geheel zijn vooralsnog de hogeschool docenten. Ik zie weinig spraakmakende initiatieven van hogeschool docenten die bijdragen aan het debat over het onderwijs van de toekomst. De hogescholen zijn een belangrijke sector, zij geven samen les aan bijna 450.000 studenten. Er zijn genoeg innovatieve en actieve hogeschooldocenten die in hun klaslokalen volop met vernieuwing bezig zijn. Het zou mooi zijn als zij daarmee ook meer naar buiten kwamen en hun bijdrage leveren aan dit maatschappelijke debat over professionele governance en de toekomst van het onderwijs aan een heel groot en belangrijk deel van de jongeren in Nederland.

3 november 2015